آموزشگاه همپانت

Hampanet.blog

راهکار جلوگیری از خرابی قطعات بیرینگ

دسته بندی: نمونه کار

بیرینگ‌ها یکی از اصلی‌ترین قطعات ماشین آلات صنعتی به حساب می‌آیند و اگر به صورت اصولی از آن‌ها نگهداری نکنیم، ممکن است زودتر از موعد مقرر خراب شوند. از جمله دلایلی که باعث خرابی بیرینگ‌ها می‌شود، می‌توان به روغن کاری نامناسب و اضافه بار اشاره کرد. برای اینکه از این قطعه حداکثر استفاده را کنیم، باید با روش‌های اصولی نگهداری این قطعه آشنا شویم که در ادامه به مساله خواهیم پرداخت.

  1. همیشه از گریس مناسب برای بیرینگ استفاده کنیم

از جمله مهمترین کارهایی که باعث جلوگیری از خرابی قطعات بیرینگ می‌شود، گریس کاری صحیح است. هر چقدر روان کاری به صورت استاندارد انجام شود، سطح اصطکاک و حرارت پایین می‌آید. بنابراین باید به صورت حرفه‌ای بیرینگ‌ها را گریس کاری کنید. اگر مقدار گریسی که برای اینکار استفاده می‌کنید، کافی نباشد، باعث می‌شود ساچمه‌ها، چنگ‌ها و سایر موارد با هم تماس داشته باشند و تماس فلز با فلز باعث فرسودگی بیرینگ‌ها می‌شود.

دقت داشته باشید اگر مقدار گریس استفاده شده بیش از اندازه باشد، حرارت ایجاد شده نمی‌تواند دفع شود و در نتیجه باعث گرم شدن بیش از اندازه بیرینگ می‌شود. بنابراین باید استاندارد را در گریس کاری رعایت کنید.

  1. نگهداری استاندارد بیرینگ

به دلیل اینکه قطعات بیرینگ از اجزای ظریفی تشکیل شده است، باید در نگهداری آن حداکثر دقت را به کار ببرید. هنگامی که این قطعه به صورت نامناسب در بسته‌بندی خود قرار بگیرد و یا به صورت غیر اصولی جابه‌جا شود، احتمال اینکه آسیب ببیند خیلی زیاد است.

  1. جلوگیری از وارد شدن فشارهای بیش از حد تحمل

در ادامه مقاله راهکار جلوگیری از خرابی قطعات بیرینگ، میپردازیم به موضوع وارد شدن بیش از اندازه فشار به بیرینگ‌ها که اگر این فشار بیش از حد باشد، باعث شکستن بیرینگ می‌شود. هر چه باری که به بیرینگ وارد می‌شود زیاد باشد، باعث کاهش عمر و ساییده شدن این قطعه می‌شود؛ بنابراین قبل از خرید بیرینگ‌ها مشخصات آن را بررسی کنید، تا بیرینگ مناسب را خریداری کنید.

  1. جلوگیری از ورود آلودگی به بیرینگ

جلوگیری از ورود آلودگی به بیرینگ

یکی دیگر از مواردی که باعث خرابی قطعات بیرینگ می‌شود، ورود گرد و غبار و کثیفی است. برای اینکه این مشکل را حل کنید، بهتر است از یک درپوش که از ورود این ذرات جلوگیری می‌کند، استفاده کنید. برای اینکار لازم است چند مهم را در نظر داشته باشید.

  • از درپوشی (واشر) استفاده کنید که مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی داشته باشد.
  • هنگامی که می‌خواهید ببرینگ را تعمیر کنید از اسپری‌های پرفشار و یا بخار استفاده نکنید.
  1. جلوگیری از آسیب الکترونیکی

اگر جریان متناوب یا مستقیم از بیرینگ عبور کند، حتی اگر مقدار آن کم باشد، باعث آسیب زدن می‌شود. برای جلوگیری از اینکار باید از یاتاقان‌های عایق بندی شده  برای جلوگیری از ورود جریان الکتریکی استفاده کنید.

  1. جلوگیری از خوردگی بیرینگ

جلوگیری از خوردگی بیرینگ

یکی دیگر از عواملی که باعث خرابی بیرینگ می‌شود، رسیدن رطوبت و اسید به اطراف بیرینگ است که با تمیز کردن این موارد، می‌توانید از خرابی قطعات بیرینگ جلوگیری کنید.

همچنین استفاده از گریس با کیفیت پایین، گرمای بیش از حد و بسته بندی ضعیف یکی دیگر از عوامل خوردگی بیرینگ‌ها به شمار می‌رود.

  1. نصب مناسب بیرینگ

نصب مناسب بیرینگ

عامل دیگری که باعث خرابی زودهنگام قطعات بیرینگ می‌شود، نصب نامناسب آن است. به همین خاطر باید به صورت اصولی اینکار را انجام دهید تا طول عمر بیشتری داشته باشد. برای نصب بیرینگ معمولاً از تجهیزات ویژه‌ای استفاده می‌کنند که از خرابی زود هنگام آن‌ها جلوگیری می‌کند.

نصب نادرست بیرینگ‌ها باعث افزایش دما، ایجاد اصطکاک و برخورد ساچمه‌ها و شیارها با یکدیگر می‌شود که در نتیجه رینگ‌ها ترک خورده و از کار می‌افتند.

از کجا بفهمیم بیرینگ خراب شده است؟

از جمله علت خرابی بیرینگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد حفره الکتریکی
  • گیرپاژ
  • پوشته شدن و پیدا شدن حفره
  • لب پریدگی و ترک
  • خزش
  • خرابی قفسه
  • زنگ زدگی و خوردگی
  • لکه دار شدن
  • تغییر رنگ

به دلیل اینکه بیرینگ‌ها از قطعات مصرفی مختلفی مثل ساچمه استفاده می‌کنند، باید به صورت دوره‌ای آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز قطعات خراب را تعویض و روغن کاری کنید.

اولین علامتی هم که نشان می‌دهد بیرینگ خراب شده است، لرزش و صدای آن در حین کار کردن است.

بنابراین برای پیشگیری از خرابی زودرس این قطعه باید مواردی را که در بالا گفتیم به صورت کامل رعایت کنید تا بیرینگ‌ها عمر مفید خود را داشته باشند.

دقت داشته باشید حتما بیرینگ را از منابع معتر خریداری کرده و در انتخاب آن دقت داشته باشید.

 

درباره نویسنده: حامد نوری کیا

حامد نوری کیا
بیش از ۳ سال است که در حوزه محتوا فعالیت می کنم و تا کنون بیش از ۱۰۰۰ مقاله نوشته ام. عاشق نوشتن هستم و دوست دارم به کسب و کارها کمک کنم تا به موفقیت برسند.