آموزشگاه همپانت

Hampanet.blog

انواع گاوصندوق و نکات طلایی خرید

دسته بندی: نمونه کار

مطمئنا همه ما در خانه و یا در محل کار، وسایل گرانبها و یا اسناد و مدارک معتبری داریم که باید از آن‌ها محافظت کنیم. یکی از بهترین راه‌ها برای حفاظت از این اشیا، خرید گاوصندوق است. اما ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که چه گاوصندوقی برای من مناسب است؟ گاوصندوق خوب چه ویژگی‌هایی دارد و در هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات تصمیم داریم در ادامه به راهنمای جامع خرید گاوصندوق بپردازیم تا بتوانید با توجه به نیاز خود بهترین گاوصندوق را خریداری نمایید.

آشنایی با انواع گاوصندوق و کاربرد هرکدام از آن‌ها

گاوصندوق‌ها با توجه به کاربردی که دارند در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته شده‌اند. همچنین هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید. قبل از خرید هر نوع گاوصندوق باید مشخص کنید که برای چه کاری به آن نیاز دارید. در ادامه با برخی از انواع گاوصندوق آشنا می‌شویم تا هنگام خرید، بهتر تصمیم گیری کنید.

گاوصندوق خانگی

در میان انواع گاوصندوق‌ها، مدل‌های خانگی از انواع پرکاربرد بوده و از نظر ابعاد و تکنولوژی به کار رفته با سایر مدل‌ها متفاوت هستند. از گاوصندوق خانگی معمولا برای نگهداری انواع مدارک، طلا، جواهرات و پول استفاده می‌شود. این مدل از گاوصندوق‌ها اندازه کوچکی دارند و وزن آن‌ها نیز کم است.

البته مدل‌های سنگین و بزرگ نیز وجود دارند که با توجه به تعداد اسناد و مدارک می‌توانید هر کدام را که خواستید انتخاب کنید.

گاوصندوق مخفی و یا کوچک

برخی دیگر از گاوصندوق‌ها با توجه به ابعاد و وزن کمی که دارند، به راحتی قابل حمل بوده و می‌توان آن‌ها را در داخل کمدها و سایر مکان‌ها، مخفی کرد. کاربرد گاوصندوق مخفی زیاد بوده و از آن‌ها می‌توان در منازل و یا در محل کار استفاده کرد. این مدل به خاطر وزن کم، قیمت پایین‌تری نیز دارد.

البته دقت داشته باشید که گاوصندوق کوچک را با پیج و اتصالات بسیار مقاوم به دیوار و یا زمین متصل می‌کنند و امکان جابه‌جایی آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین اگر به دنبال یک گاوصندوق کوچک و سبک می‌گردید، مدل‌های مخفی می‌تواند نیاز شما را برطرف کند.

اگر در محل کار و یا خانه اجاره‌ای ساکن هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از گاوصندوق کوچک استفاده کنید. استفاده از گاوصندوق سنگین می‌تواند هزینه‌ جابه‌جایی زیادی را برای شما داشته باشد و همچنین ممکن است در حین جابه‌جایی به ساختمان نیز خسارت وارد شود.

گاوصندوق اداری

همانطور که از نام آن پیداست، از این گاوصندوق در ادارات استفاده می‌کنند. وزن و ابعاد این مدل‌ها بالا بوده و جابه‌جایی آن‌ها نیز کمی دشوار است.

گاوصندوق فروشگاهی

این مدل از گاوصندوق‌ها نیز در فروشگاه‌هایی مثل طلا و جواهر فروشی استفاده می‌شود. گاوصندوق فروشگاهی از امنیت زیادی داشته و احتمال سرقت از آن‌ها بسیار کم است. البته بهتر است بدانید برای طلا و جواهر فروشی‌ها از گاوصندوق کوچک و مخفی نیز می‌توان استفاده کرد.

نکات طلایی و مهم در هنگام خرید گاوصندوق

بهتر است بدانید که هدف از خرید گاوصندوق فقط برای جلوگیری از سرقت نیست. بلکه ممکن است وسایل گرانبهای ما تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله آتش سوزی، زلزله و حوادث غیرمترقبه دچار آسیب شوند. به همین خاطر وجود گاوصندوق در خانه بسیار ضروری است.

برخی از نکات وجود دارد که در هنگام خرید گاوصندوق باید به آن‌ها توجه کنید که در ادامه یک به یک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1.ضد سرقت بودن

در هنگام خرید گاوصندوق خانگی و یا هر مدل دیگر، باید از ضد سرقت بودن آن مطمئن شوید. اما ضد سرقت بودن یک گاوصندوق را از کجا باید تشخیص دهیم؟

  • استفاده از قفل و یا رمزنگاری پیشرفته: اولین نکته در ضد سرقت بودن گاوصندوق، قفل آن است. مثلا برخی از مدل‌ها از قفل‌های بایومتریک (اثر انگشت، چهره و…) استفاده کرده‌اند که بازکردن قفل را بسیار سخت می‌کند.
  • وزن و امکان اتصال به زمین: گاوصندوق هر چقدر از نظر رمزنگاری پیشرفته باشد، اگر از خانه خارج شود، دیگر به درد شما نمی‌خورد؛ بنابراین گاوصندوقی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن وزن مناسب، امکان اتصال به زمین را نیز داشته باشد. در صورتی که گاوصندوق سنگین خریداری می‌کنید، بهتر است بررسی کنید که آیا کف ساختمان شما می‌تواند وزن آن را تحمل کند و یا امکان جابه‌جایی گاوصندوق به محل مورد نظر وجود دارد یا نه؟
  • جنس بدنه: یکی دیگر از فاکتورهای ضد سرقت بودن، جنس بدنه است. بدنه باید در مقابل دریل، برش با حرارت گاز و سایر موارد مقاوم باشد.

نکته: اگر گاوصندوقی که می‌خواهید بخرید، استاندارد Euro Grade را داشته باشد، از لحاظ ضد سرقت بودن خیالتان راحت می‌شود.

2.نسوز بودن و تحمل گرمای بالا

معمولا در انتخاب گاوصندوق بیشتر افراد به دنبال امنیت آن هستند. اما بهتر است بدانید که خطرات دیگری مثل آتش سوزی نیز ممکن است به دارایی‌های شما آسیب بزند؛ بنابراین اگر می‌خواهید خیالتان از این بابت نیز راحت شود، بهتر است مدل‌های نسوز را انتخاب کنید. این مدل‌ها به خاطر اینکه از چند لایه ساخته شده‌اند، آتش به لایه‌های داخلی نفوذ نکرده و از دارایی‌های شما محافظت می‌کند.

البته دقت داشته باشید که واژه نسوز بودن به معنای این نیست که در برابر هر دمایی مقاوم است و هیچوقت نمی‌سوزد، بلکه در نسوز بودن باید مدت زمان و دمایی که می‌تواند تحمل کند را مشخص کنند. بعضی از گاوصندوق‌ها هستند که بعد از نیم ساعت در برابر حرارت شدید ذوب می‌شوند و برخی دیگر نیز هستند که می‌توانند بیش از 2 ساعت در برابر حرارت بالا مقاومت کنند.

همچنین در هنگام خرید باید نوع مدارک را نیز مشخص کنید. مثلا مقاومت مدارک کاغذی نسبت به فلش و سی دی بالا بوده و حرارت بالایی را می‌توانند تحمل کنند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید مدارکی مثل فلش در داخل گاوصندوق نگهداری کنید، اگر گاوصندوق کلاس 125 خریداری کنید، هنگام آتش سوزی دمای داخل آن نهایتا به 125 درجه می‌رسد و در نتیجه آسیبی به وسایل داخل گاوصندوق نمی‌رسد.

نکته: اگر گاو صندوق مخفی و هرکدام از دیگر مدل‌ها دارای استاندارد UL باشد، می‌توانید از ضد حریق بودن آن اطمینان حاصل کنید.

3.گارانتی و ضمانت معتبر

هر برند و هر مدلی که می‌خواهید بخرید، باید اطمینان حاصل کنید که محصول خریداری شده کارت گارانتی داشته و خدمات پس از فروش به شما ارائه می‌شود. اگر فروشنده به شما گارانتی نداد بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید به خصوص اگر در محصول از رمزنگاری دیجیتال استفاده کرده باشند. گارانتی حتما باید دارای مهر و تاییدیه بوده و از طرف نمایندگی‌های مجاز ارائه شود.

4.قیمت مناسب در مقابل ویژگی‌های آن

دقت داشته باشید که در هنگام خرید گاوصندوق، قیمت پایین به معنای بی کیفیت بودن و قیمت بالا به معنای کیفیت بالای آن نیست. با توجه به بودجه‌ای که دارید می‌توانید برندهای مختلف را بررسی کرده و بهترین مدل را با توجه به کاربرد آن انتخاب کنید.

البته بهتر است بدانید که اگر به دنبال گاوصندوق همه چیز تمام هستید، باید هزینه بیشتری را نیز پرداخت کنید. معمولا گاوصندوق کوچک و گاو صندوق مخفی به دلیل اینکه ابعاد و وزن کوچکی دارند، از قیمت پایین‌ترین نیز برخوردار هستند.

خلاصه‌ای از ویژگی‌های یک گاوصندوق مناسب

با توجه به مطالبی که در بالا گفتیم، برای خرید گاوصندوق در ابتدا باید هدف خود را از خرید مشخص کنید و بعد به سراغ بررسی ویژگی‌ها بروید. در ادامه برخی از ویژگی‌های مهمی که هر گاوصندوق باید داشته باشد را به طور خلاصه آورده‌ایم.

  • ضد سرقت بودن و استفاده از تکنولوژی‌های روز
  • ضد حریق و ضد انفجار بودن
  • جنس بدنه مقاوم در برابر دریل، دیلم و هر نوع سوراخ کاری
  • مجهز به سیستم دزدگیر و هشدار دهنده
  • قیمت مناسب
  • قابلیت اتصال به زمین و یا دیوار
  • وزن مناسب و امکان جابه‌جایی راحت

 

درباره نویسنده: مهیار امیری

Avatar