آموزشگاه همپانت

Hampanet.blog

نحوه اخذ مجوز ارشاد برای چاپ کتاب

دسته بندی: نمونه کار

بعد از اینکه کتاب خود را آماده کردید و قصد داشتید آن را به چاپ برسانید، لازم است حتما مجوزهای مربوطه را اخذ کنید تا از لحاظ قانونی مشکلی برای چاپ کتاب نداشته باشید. اخذ مجوز ارشاد برای چاپ کتاب، یکی از همین مجوزها است که قبل از انتشار چاپ باید آن را اخذ کنید. هر کتابی برای اینکه اعتبار داشته باشد، باید دارای شناسنامه باشد. با درج این اطلاعات در کتاب، تمامی حقوق مادی و معنوی برای نویسنده یا نویسندگان محفوظ می ماند و اگر کتابی بدون اخذ مجوز ارشاد به چاپ برسد، از لحاظ قانونی و حقوق مالکیت به هیچ عنوان قابل پیگیری نمی باشد. به همین خاطر بهتر است مجوز ارشاد را برای چاپ کتاب اخذ کنید تا در مراحل چاپ و فروش مشکلی نداشته باشید. به همین خاطر تصمیم داریم در این مقاله از موسسه علمی پژوهشی نصیر به آموزش اخذ مجوز ارشاد کتاب بپردازیم و قدم به قدم شما را با اینکار آشنا کنیم.

اخذ مجوز ارشاد برای چاپ کتاب

هر کتاب برای اینکه به مرحله چاپ برسد، لازم است چند کار را انجام داده شود که عبارتند از : دریافت شابک از خانه کتاب، دریافت فیپا از کتابخانه ملی و اخذ کارت کتاب از وزارت ارشاد که دریافت این ها به ترتیب می باشد. یعنی اول باید شابک را اخذ کنید، سپس فیپا و در آخر مجوز ارشاد را دریافت کنید.

برای اخذ مجوز ارشاد کتاب لازم است شناسنامه ای که توسط کتابخانه ملی صادر شده است را به همراه جلد کتاب آماده کنید و یک نسخه از کتاب خود را به چاپ برسانید. سپس آن را به همراه مداراک شناسایی برای اداره فرهنگ و ارشاد ارسال کنید تا آن ها کتاب را بررسی کنند. در این بررسی، کتاب با شناسنامه آن تطبیق داده می شود و متن کتاب را از نظر ممیزهای اخلاقی، سیاسی، مذهبی و سایر موارد بررسی می کنند و در صورتی که کتاب شما مشکلی نداشت، مجوز مربوطه صادر می شود و بعد از آن انتشارات اجازه چاپ کتاب را دارند.

چرا لازم است مجوز ارشاد را برای چاپ کتاب بگیریم؟

در صورتی که شما نتوانید مجوز ارشاد را دریافت کنید، نمی توانید کتاب خود را به چاپ برسانید و تمام زحمات شما برای نوشتن کتاب به هدر می رود. به این موضوع دقت داشته باشید که اگر می خواهید محتوای کتاب شما توسط ارشاد تایید شود، بهتر است کتاب خود را متناسب با فرهنگ سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و مذهبی بنویسید تا به راحتی مجوز ارشاد را دریافت نمایید.

مدارک لازم برای اخذ مجوز ارشاد

برای انجام مراحل اداری دریافت مجوز ارشاد کتاب، خود نویسنده می تواند به صورت حضوری به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رجوع کند یا به صورت اینترنتی درخواست خود را انجام دهد. اما بهتر است به دلیل عدم آشنایی با مراحل اداری و صرفه جویی در هزینه و زمان، ناشر جهت اخذ مجوز اقدام کند تا زمان دریافت مجوز کاهش یابد. مدارکی هم که برای دریافت کارت کتاب نیاز است عبارتند از :

  • آماده کردن فایل نهایی کتاب و رایت آن روی سی دی با فرمت PDF به طوری که حجم آن بیشتر از 15 مگابایت نباشد. فایل نهایی کتاب شامل تمام صفحات + شناسنامه و برگه فیپا می باشد.
  • آماده کردن یک نسخه چاپی که در اندازه کتاب واقعی چاپ شده و به صورت فنری شده باشد.
  • فرم قبل از چاپ کتاب
  • آماده سازی فرم معرفی ارشاد به واحد نظارت بر چاپ
  • پرینت از صفحه اصلی فیپا
  • کپی کارت ملی و شناسنامه نویسنده یا نویسندگان
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی

کپی آخرین مدرک تحصیلی زمانی نیاز است که شما از عناوین مهندس یا دکتر برای نویسندگان استفاده کرده باشید که در این صورت برای اثبات این القاب باید حتما مدرک مربوطه را به اداره ارشاد تحویل دهید.

مدت زمان دریافت مجوز

همانطور که اطلاع دارید برای اخذ مجوز ارشاد کتاب  باید یک سری کارهای اداری را انجام دهید که ممکن است به دلیل عدم آشنایی کافی با این مراحل، مدت زمان اخذ مجوز برای شما طولانی باشد. به همین خاطر بهتر است به یک موسسه انتشاراتی معتبر مراجعه کنید و تمام مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کتاب را در اختیار آن ها قرار دهید تا آن ها با تجربه ی فراوانی که در این زمینه دارند، در کمترین زمان ممکن این کار را برای شما انجام دهند.

مدت زمان صدور مجوز ارشاد برای کتاب های مختلف متفاوت می باشد و این زمان بین  10 روز الی 6 ماه ممکن است متفاوت باشد. معمولا کتاب های علمی و دانشگاهی در مدت زمان کوتاهی مجوز را دریافت می کنند. البته دقت داشته باشید حجم کاری هم در مدت زمان اخذ مجوز تاثیر گذار می باشد.

امکان تغییر محتوای کتاب، بعد از اخذ مجوز ارشاد وجود دارد؟

در جواب باید بگوییم که نه. بعد از اینکه محتوای کتاب شما توسط ارشاد بررسی شد، فقط می توانید همان محتوای تایید شده را به چاپ برسانید و اگر تغییراتی در آن اعمال کنید، مجوز شما باطل میشود و دوباره باید تمام مراحل را از ابتدا سپری کنید تا دوباره مجوز ارشاد برای کتاب را دریافت کنید.

سخن پایانی

برای چاپ و انتشار کتاب شما باید یک سلسله مراتب را طی کنید تا از لحاظ قانونی به مشکلی برخورد نکنید. از آماده کردن متن و جلد کتاب گرفته تا عقد قرارداد با انتشاراتی و محاسبه هزینه و گرفتن مجوزهای لازم از جمله شابک و مجوز ارشاد و کارهای بسیاری که لازم است انجام دهید. همه ی این کارها را می توانید با مراجعه به یک موسسه معتبر، در سریع ترین زمان و با کیفیت بالا انجام دهید.

موسسه علمی پژوهشی نصیر با توجه به تجربه کاری بالا در زمینه اخذ مجوز ارشاد کتاب، مجوز کتاب شما را در کوتاه ترین زمان اخذ می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از طریق راه های ارتباطی مدارک خود را تحویل موسسه دهید. بقیه مراحل توسط خود موسسه انجام می شود.

 

درباره نویسنده: حامد نوری کیا

حامد نوری کیا
بیش از ۳ سال است که در حوزه محتوا فعالیت می کنم و تا کنون بیش از ۱۰۰۰ مقاله نوشته ام. عاشق نوشتن هستم و دوست دارم به کسب و کارها کمک کنم تا به موفقیت برسند.