آموزشگاه همپانت

Hampanet.blog

6 نکته مهم در بازاریابی محتوایی که کسب و کار شما را متحول می‌کند

یکی از روش‌هایی که صاحبان کسب و کارها برای فروش محصولات و یا برندسازی از آن استفاده می‌کنند، تبلیغات است. اما روز به روز هزینه تبلیغات زیاد می‌شود و از طرفی هم مردم توجه کمتری به تبلیغات دارند. به همین خاطر کسب و کارها به دنبال روش‌هایی می‌گردند تا بتوانند توجه افراد بیشتری را به محصولات خود جلب کنند. یکی از این روش‌ها، بازاریابی محتوا است.

در بازاریابی محتوا به جای اینکه به صورت مستقیم تبلیغ انجام دهیم، سعی می‌کنیم با آموزش دادن و کمک به خریداران احتمالی، آن‌ها را به کسب‌وکار خودمان هدایت کرده و تبدیل به مشتری کنیم. هدف اصلی در بازاریابی محتوایی این است که بتوانیم در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم. به همین خاطر محتوایی که تولید می‌کنیم باید ما را به این هدف برساند. اگر نتوانیم بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کنیم در واقع نتوانسته‌ام به هدف خود از تولید محتوا برسیم.

در ادامه قصد داریم شما را با نکته‌های بسیار مهم در بازاریابی محتوا آشنا کنیم تا بتوانید از این فرصت برای بهبود و گسترش کسب‌وکار خود استفاده کنید.

نکته: وقتی در مورد محتوا صحبت می‌کنیم، منظور ما فقط مقاله نیست. بلکه هر چیزی که شما در سایت و یا رسانه‌های اجتماعی خود قرار می‌دهید، محتوا محسوب می‌شود. از معرفی خودتان گرفته تا نوشتن ویژگی‌های محصول.

  1. تجربه کاربری را جدی بگیرید و بیشتر بر روی مشتریان خود تمرکز کنید

در تبلیغات تمرکز اصلی ما بر روی محصول است تا بتوانیم آن را به بهترین حالت ممکن نمایش دهیم تا افراد بیشتری را جذب کنیم. اما در بازاریابی محتوایی، تمرکز خود بر روی مخاطب می‌گذاریم تا بتوانیم اعتمادش را به دست آوریم.

تا هنگامی کاربری وارد سایت و یا هر یک از رسانه‌های ما می‌شود، متوجه شود که ما برای او ارزش قائل هستیم، تا در نتیجه اعتمادش به ما زیاد شده و تبدیل به مشتری دائم شود.

مثلاً فرض کنید شما وارد یک سایت می‌شوید که از ابتدا در حال معرفی کردن محصولات خود است و به هر کجای سایت که سر می‌زنید، چندین بنر تبلیغاتی و … را می‌بیند که می‌خواهد هر طور شده یک محصول را از او بخریم.

همچنین فرض کنید که وارد یک سایت دیگری شده‌اید که هدفش ارائه دادن اطلاعات مفید در مورد محصول، نحوه خرید و … است. شما باشید از کدام یک از این‌ها خرید می‌کنید؟

 

  1. مشتریان قبل از خرید ابتدا محتوا سایت شما را بررسی می‌کنند

یکی از نکات بسیار مهمی که وجود دارد این است که مشتریان قبل از اینکه از شما خرید کنند به احتمال زیاد حداقل 10 تا از محتوا شما را مطالعه کرده‌اند. به طور مثال هنگامی که می‌خواهیم از دیجی کالا خرید کنیم، به احتمال زیاد چندین محصول را بررسی می‌کنیم و سپس اقدام به خرید می‌کنیم؛ بنابراین همیشه باید سعی کنید تا اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید.

مشتریان قبل از خرید ابتدا محتوا سایت شما را بررسی می‌کنند

  1. بازاریابی محتوا را همیشه باید انجام دهید

افراد بسیاری هستند که به بازاریابی محتوا به دید یک کمپین کوتاه مدت نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند که اگر مدتی روی آن کار کردند همه چیز حل می‌شود.

در اصل بازاریابی محتوا یک فرایند است، فرایندی که در آن به طور مداوم بازدیدکننده به مشتری تبدیل می‌شود و مشتریان قبلی حفظ می‌شوند. این کار هیچ تاریخ انقضایی ندارد و همیشه باید ادامه دهید. هیچ وقت تولید محتوا در کوتاه مدت کسب‌وکار شما را متحول نخواهد کرد.

  1. متعهد به کاری که انجام می‌دهید باشید

اکثر برندها و شرکت‌ها روی وبلاگ خود محتوای زیادی ندارند و محدود به چند مقاله و یا فیلم می‌شود. وقتی بازاریابی محتوا را شروع کردید به تولید محتوا متعهد باشید و همیشه سعی کنید محتوای دست اول و بروز تولید کنید.

خوشبختانه در سال‌های اخیر شرکت‌ها و سایت‌های زیادی در حال تولید محتوا ناب هستند که پیشرفت بسیار بزرگی در این زمینه محسوب می‌شود.

  1. محتوا تولید شده را در دسترس عموم قرار دهید

بعضی از سایت‌ها بر روی محتوای خود رمز می‌گذارند و برای اینکه بتوانیم مقالات این سایت را مطالعه کنیم نیاز است وارد حساب کاربری خود شویم. این روش را برخی از سایت‌ها با توجه به سیاستی که دارند بر روی محتوا خود اعمال می‌کنند. اما اگر شما می‌خواهید محتوای شما به صورت ویروسی پخش شود و افراد زیادی با کسب‌وکار شما آشنا شوند بهتر این کار را انجام ندهید و بگذارید بلاگرها و اینفلوئنسرها محتوای شما را گسترش دهند.

البته این به این معنا نیست که همیشه محتوای خود را در اختیار عموم قرار دهید، بلکه می‌توانید بخشی از محتوای خود را قفل کرده و فقط در اختیار افراد خاصی قرار دهید.

محتوا تولید شده را در دسترس عموم قرار دهید

  1. بازاریابی محتوایی خود را بررسی کنید

بعد از اینکه مدتی بر روی بازاریابی محتوا کار کردید، عملکرد و بازدهی آن را بررسی کنید و ببینید تا چه اندازه مؤثر واقع شده است. اگر عملکرد خوبی داشت این کار را ادامه دهید ولی اگر دیدید نتیجه دلخواه شما نیست، روش کار خود را عوض کرده و بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کنید.

در این مسیر هم اصلاً کمال‌گرا نباشید چون پیشرفت آرام آرام اتفاق می‌افتد. انتظار نداشته باشید که با مدتی کوتاهی کار کردن بر روی بازاریابی محتوا به نتایج بسیار عظیمی دست پیدا خواهید کرد. نه اینطور نیست، ممکن است در ماه‌های اول نتایج بسیار کم باشد اما رفته رفته به صورت لگاریتمی رشد خواهید کرد و از نتایج به دست آمده شگفت زده خواهید شد.

 

درباره نویسنده: حامد نوری کیا

حامد نوری کیا
بیش از ۳ سال است که در حوزه محتوا فعالیت می کنم و تا کنون بیش از ۱۰۰۰ مقاله نوشته ام. عاشق نوشتن هستم و دوست دارم به کسب و کارها کمک کنم تا به موفقیت برسند.