آموزشگاه همپانت

Hampanet.blog

تقویم محتوایی چیست و چه کاربردی دارد؟

فرض کنید شما یک نقشه‌بردار هستید و قرار است در یک مسیر کوهستانی، جاده‌ای را درست کنید. اولین کاری که انجام می‌دهید بررسی مسیر و پیدا کردن بهترین مکان‌ها برای ساخت جاده است. دقیقا تقویم محتوایی نیز همین وظیفه را بر عهده دارد و به شما کمک می‌کند بدانید کجا هستید و به کجا می‌خواهید برسید. تقویم در بازاریابی محتوایی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و به شما می‌گوید که در این هفته چه محتوایی باید در وبلاگتان و یا شبکه‌های اجتماعی‌تان منتشر کنید. اما تقویم محتوایی به این موارد ختم نمی‌شود و در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. در این آموزش درباره مزایای تقویم محتوایی صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید برای کسب و کار خود یک تقویم محتوایی درست کنید.

تقویم محتوایی چیست؟

قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم، بهتر است بدانید نام دیگر این تقویم، تقویم تحریریه است. افرادی که قصد راه‌اندازی کسب و کار در فضای آنلاین را دارند و هدف آن‌ها موفق شدن در این زمینه است، باید روزانه و یا چند روز در میان یک سری فعالیت انجام دهند. یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که صاحبان کسب و کار نباید از آن غافل شوند، تولید محتوا برای وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، لینکدین و یا فیس‌بوک است. چرا که بدون داشتن محتوا کمتر کسب و کاری به موفقیت می‌رسد.

برای اینکه برنامه دقیقی از اینکه چه محتوایی را در چه شبکه اجتماعی و در چه ساعتی باید منتشر کنید، داشته باشید، بهترین روش تهیه یک تقویم محتوایی است. در این تقویم شما بر اساس اولویت‌‌بندی‌هایی که انجام داده‌اید، محتواهای مورد نیاز را دسته‌بندی کرده و برای هر کدام یک تاریخ در نظر می‌گیرید.

بعد از آن باید بر طبق این لیست شروع به انجام کارها کنید و به آن پایبند باشید. لازم است بدانید وقتی صحبت از محتوا می‌شود، منظور فقط محتوای متنی نیست. بلکه هر چیزی که در سایت قرار می‌دهید یک نوع محتوا به حساب می‌آید و لازم نیست حتما متنی باشد. ویدیو، صوت، متن تبلیغات و تصاویر، همگی یک نوع محتوا محسوب می‌شوند.

همچنین تقویم محتوایی فقط مخصوص دارندگان سایت نیست. بلکه هر کسی که محتوایی را در یک رسانه منتشر می‌کند، می‌تواند برای خود یک تقویم تحریریه درست کند.

چه نیازی به درست کردن تقویم محتوایی داریم؟

چه نیازی به درست کردن تقویم محتوایی داریم؟

شاید این سوال برای شما به وجود آمده باشد که چه نیازی به تقویم تحریریه داریم؟ یعنی حتما باید تقویم محتوایی داشته باشیم؟ در جواب بهتر است بگوییم اگر هدف شما از راه‌اندازی کسب و کار، رسیدن به درآمد است و برای سرگرمی اینکار را انجام نمی‌دهید، پیاده سازی استراتژی محتوای و ایجاد تقویم بسیار حائز اهمیت است. از جمله فواید داشتن تقویم محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. ساماندهی کردن وظایف و اولویت‌بندی کردن آن‌ها

هنگامی که یک کسب و کار جدیدی راه‌اندازی می‌کنیم و یا کسب و کار قبلی خود را گسترش می‌دهیم، مسلما دغدغه‌ها و مشغله‌های ذهنی ما نیز افزایش پیدا می‌کند. در گذشته شاید می‌توانستید وظایف خود را به خوبی انجام دهید، اما کار کردن با یک تیم و مدیریت آن‌ها تفاوت زیادی با تنها کار کردن دارد.

در تقویم محتوایی شما وظیفه هر فرد را به طور کامل مشخص می‌کنید و آن فرد بر اساس اولویت‌ها، پروژه را جلو می‌برد. چرا که تنها انجام دادن یک کار منجر به نتیجه نمی‌رسد، بلکه باید به صورت درست و اصولی انجام شود.

نکته: برای دسترس آسان تمام کارکنان به تقویم تحریریه، می‌توانید آن را در یک فضای ابری مثل گوگل شیت و یا ترلو قرار دهید.

2. افزایش بازدید سایت و بالا بردن ترافیک

کسانی که با دنیای کسب و کار آنلاین آشنا هستند، می‌دانند که محتوا تاثیر بسیار زیادی در رشد بیزینس دارد. به این صورت که می‌توانید با تولید محتوا، ترافیک رایگان و ارگانیک برای وب‌سایت به دست آورید. در نتیجه هر یک از این افراد می‌توانند برای شما به عنوان یک مشتری بالقوه باشند.

به همین خاطر شما می‌توانید با پیدا کردن موضوعات مناسب و دسته‌بندی کردن آن‌ها در قالب یک تقویم محتوایی، کسب و کار خود را روز‌به‌روز رشد دهید. درباره هر کدام از این موضوعات می‌توانید تحقیق کرده و در نهایت یک محتوای متنی و یا تصویری درست کنید و آن را در سایت انتشار دهید. در صورتی که به صورت روزانه نمی‌توانید اینکار را انجام دهید، می‌توانید به صورت یک روز در میان، هفتگی و یا حتی ماهانه محتوای خود را منتشر کنید.

البته دقت داشته باشید که برای پیدا کردن موضوع محتوا باید تحقیق کلمات کلیدی انجام داده و سپس شروع به تولید محتوا کنید.

3. جلب اعتماد کاربران

زمانی که شما به برای سایت و یا سایر پلتفرم‌ها یک تقویم محتوایی درست می‌کنید و بر طبق آن شروع به انتشار محتوا می‌کنید، اعتماد کاربران نیز به شما بیشتر می‌شود. وقتی یک کاربر در نتایج گوگل شما را پیدا می‌کند و وارد سایت می‌شود، با مشاهده محتواهای موجود در سایت و نظم موجود در آن، تصمیم می‌گیرد تا بار دیگر نیز از سایت شما دیدن کند. در صورتی که کاربران زیادی اینکار را انجام دهند، گوگل نیز رتبه سایت را بالا می‌برد. این موضوع در طولانی مدت می‌تواند مشتریان وفادار زیادی را برای شما به دست آورد.

4. کنترل وضعیت تولید محتوا در سایت

چهارمین ویژگی تقویم تحریریه امکان مدیریت آسان محتوا و بررسی وضعیت آن‌ها است. هنگامی که شما موضوع محتوا، زمان انتشار و سایر موارد را برای آن تعیین می‌کنید، با یک نگاه کلی به تقویم محتوایی می‌توانید از وضعیت همه آن‌ها باخبر شوید. در حالت کلی در تقویم محتوایی 5 حالت برای وضعیت محتوا وجود دارد که به شکل زیر است.

  • محتوای در حال تولید
  • محتوای در حال بررسی
  • محتوای کامل شده
  • محتوای در حال به‌روزرسانی و یا ارتقا
  • محتوایی که به یک نویسنده اختصاص داده شده

حتی در کنار این اطلاعات می‌توانید لینک مربوط به پست را نیز درج کنید. البته در ادامه این نوشته با قسمت‌های مختلف یک تقویم محتوایی آشنا خواهیم شد.

5. داشتن دید وسیع از تولید محتوا برای کسب و کار

هنگامی که ما یک نقشه کلی از تولید محتوای سایت داریم، می‌توانیم ابعاد مختلف آن را بررسی کرده و همه جزئیات را در نظر بگیریم. به همین خاطر اجرای استراتژی بازاریابی با استفاده از تقویم محتوا کار بسیار راحتی خواهد بود. دقت داشته باشید که تقویم محتوایی فقط بخشی از بازاریابی محتوایی به شمار می‌رود.

آشنایی با قسمت‌های مختلف تقویم محتوایی

آشنایی با قسمت‌های مختلف تقویم محتوایی

تقویم محتوا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هدف همه ‌آن‌ها کمک به ایجاد یک نظم و مدیریت آسان کارها است. در واقع هیچ قانون خاصی برای این قسمت‌ها وجود ندارد و شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی و نیازهای خود، قسمت‌های مختلفی را برای آن در نظر بگیرید. در ادامه با برخی از مهمترین قسمت‌های تقویم محتوایی آشنا خواهیم شد.

1. موضوع و عنوان محتوا

اولین بخش از تقویم محتوا، موضوع محتواهایی است که می‌خواهید در سایت منتشر کنید. با نوشتن این عناوین می‌توانید بفهمید که کدام محتوا نوشته شده و کدام یک هنوز باقی مانده است.

2. نوع محتوا

در صورتی که محتوای شما مدل‌های مختلفی مثل محتوای متنی، محتوای تصویری، اینفوگرافیک و… را دارد، بهتر است یک ستون دیگر برای مشخص کردن آن در تقویم محتوایی قرار دهید.

3. تاریخ انتشار

یکی از مهمترین بخش‌ها در تقویم محتوایی، تاریخ انتشار است. چرا که تاریخ نقش بسیار مهمی در بازاریابی محتوایی دارد و برای موفقیت در بیزینس باید محتواها را بر طبق آن منتشر کنید. برای هر نوشته می‌توانید تاریخ‌های مختلفی از جمله: تاریخ نوشتن، تاریخ ویراستاری، تاریخ طراحی (در صورتی که می‌خواهید محتوا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید) و تاریخ انتشار را مشخص کنید.

4. اولویت بندی موضوعات

مطمئنا همه موضوعات دارای اولویت یکسانی نیستند و برخی دارای اولویت بالایی هستند. به همین خاطر باید در تقویم محتوایی موضوعات اولویت‌دار را مشخص کرده و سپس بر طبق آن محتواها را آماده کنید. روش‌های مختلفی برای اولویت‌بندی وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها اولویت‌بندی با رنگ است. به عنوان مثال می‌توانید برای مطالب با اولویت بالا از رنگ قرمز، مطالب اولویت متوسط از رنگ زرد و برای مطالب با اولویت پایین از رنگ سبز استفاده نمایید.

وقتی می‌گوییم یک کار اولویت دارد، یعنی با انجام آن رشد زیادی را در کسب و کار تجربه خواهید کرد.

5. مشخص کردن کلمات کلیدی

هر موضوعی که در تقویم محتوایی درج می‌کنید، دارای یک یا چند کلمه کلیدی است. به عنوان مثال اگر موضوع مقاله شما آشنایی با انواع کارت شبکه و کاربرد هر کدام باشد، کلمه کلیدی شما می‌تواند انواع کارت شبکه باشد.

نکته: کلمه کلیدی مربوط به بحث سئو سایت است و اهمیت بسیار زیادی دارد.

6. مشخص کردن دسته‌بندی و برچسب (هشتگ)

از آنجایی که محتواهای تولید شده برای وب‌سایت دارای دسته‌بندی و موضوعات مختلفی هستند، بهتر است در تقویم محتوایی یک بخش برای مشخص کردن دسته‌بندی و یا برچسب‌ها نیز مشخص کنید. دسته‌بندی باعث می‌شود تا کاربران به راحتی موضوعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

7. اسامی مسئولین هر بخش

در صورتی که تولید محتوا را به صورت تیمی انجام می‌دهید، باید یک قسمت مجزا برای مشخص کردن مسئول هر بخش در تقویم محتوایی قرار دهید. نویسنده محتوا، ویراستار، طراح و مسئول انتشار از جمله مسئولیت‌هایی هستند که می‌توانید بنویسید.

8. مشخص کردن بستر انتشار محتوا

محتوایی که تولید می‌کنید قرار نیست فقط در سایت شما منتشر شود. این محتوا می‌تواند در یک سایت دیگر و یا یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام و یا لینکدین انتشار داده شود. به همین خاطر لازم است این مورد را نیز در تقویم محتوایی مشخص کنید.

9. سایر قسمت‌های تقویم محتوایی

علاوه بر موارد بالا، می‌توانید با توجه به نیاز خود بخش‌های مختلفی به تقویم محتوایی اضافه کنید. در ادامه می‌توانید لیست آن‌ها را مشاهده کنید.

  • تعداد کلمات محتوا
  • مدت زمان ویدیو و کیفیت آن
  • عناوین مهمی که می‌خواهید در محتوا حتما استفاده شود
  • معادل انگلیسی کلمات کلیدی
  • منابع معتبر برای تولید محتوا
  • Alt تصاویر
  • توضیحات متا
  • سوالات متداول
  • کلمات کلیدی فرعی
  • Call to Action یا فراخوانی به عمل
  • منبع تصاویر
  • وضعیت محتوا (منتشر شده، در حال انتشار، نیاز به ویرایش و…)
  • آخرین مهلت نوشتن محتوا
  • پتانسیل جذب ترافیک که با استفاده از ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی می‌توانید به دست آورید.
  • ایده‌هایی که برای تولید محتوا دارید.
  • مخاطب محتوا؛ با اینکه این مساله در استراتژی محتوایی مشخص می‌شود ولی بازهم می‌توانید در تقویم محتوایی بیاورید.

چطور یک تقویم محتوایی درست کنیم؟

حال که با اجزای مختلف تقویم محتوایی آشنا شدید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چطور می‌توانیم تقویم محتوایی درست کنیم؟ ابزارهای مختلفی برای اینکار وجود دارد که برخی از آن‌ها آنلاین و برخی دیگر آفلاین هستند. به همین خاطر با توجه به نیاز خود باید تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب است. مثلا اگر اعضای تیم شما به صورت دورکاری کار می‌کنند، شاید داشتن تقویم محتوایی آنلاین بهتر باشد.

1. نرم افزار Excel

شاید یکی از ساده‌ترین برنامه‌ها برای طراحی تقویم محتوایی، برنامه اکسل باشد. این برنامه ویژگی‌های بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید یک تقویم محتوایی بسیار عالی طراحی کنید. اکسل به صورت آفلاین کار می‌کند اما اگر می‌خواهید از امکانات این برنامه به صورت آنلاین استفاده کنید، می‌توانید به سراغ Google Sheets بروید. گوگل شیت یک برنامه کاملا رایگان است که توسط شرکت گوگل ارائه شده و امکانات فوق‌العاده‌ای دارد.

2. Terllo

یکی دیگر از ابزارهای ساخت تقویم محتوایی، ترلو است. این ابزار به صورت کاملا آنلاین کار می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تیم سازی کرده و برای هر فرد، فضا یا برد جداگانه‌ای در نظر بگیرید. امکانات Terllo فقط محدود به برنامه ریزی محتوا نیست و قابلیت‌های بسیاری دارد که برای آشنایی با آن‌ها لازم است کمی جستجو کنید.

3. Asana

Asana (آسانا) یکی دیگر از ابزارهای آنلاین برای مدیریت و ساخت تقویم محتوا است که نسبت به ترلو مزیت‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به داشتن قالب‌های آماده برای بازاریابی، محتوا و… اشاره کرد.

4. Airtable

ابزار بعدی برای برنامه ریزی محتوا، Airtable است. این برنامه عملکردی شبیه ترلو دارد با این تفاوت که محیط جدیدتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

چند نکته مهم در تقویم محتوایی

  • سعی کنید در این تقویم مناسبت‌ها را نیز در نظر بگیرید. مثلا اگر کار شما فروش کفش است، قبل عید یکی از زمان‌هایی است که می‌توانید فروش خود را چندین برابر بیشتر کنید. به همین خاطر با تولید محتوای تخصصی، مشتری بیشتری را به دست آورید.
  • سعی کنید محتواهای قدیمی را نیز در تقویم محتوایی قرار داده و نسبت به آپدیت کردن آن‌ها اقدام نمایید.
  • هر بستری نیاز به محتوای خاصی دارد و نمی‌توان یک محتوا را در همه پلتفرم‌ها قرار داد. به عنوان مثال کپشن اینستاگرام با پست لینکدین فرق می‌کند و نمی‌توان برای هر دو یک محتوای یکسان در نظر گرفت.

با کلیک کردن بر روی لینک زیر می‌توانید یک نمونه از این تقویم را برای وبلاگ را دانلود و استفاده نمایید.

دانلود نمونه تقویم محتوایی

درباره نویسنده: حامد نوری کیا

حامد نوری کیا
بیش از ۳ سال است که در حوزه محتوا فعالیت می کنم و تا کنون بیش از ۱۰۰۰ مقاله نوشته ام. عاشق نوشتن هستم و دوست دارم به کسب و کارها کمک کنم تا به موفقیت برسند.